چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

 

  • احسان کاظمی
  • ۰
  • ۰

نخستین بخش از مجاری تنفسی بدن که هوا از طریق آن وارد، و گرم می‌شود، بینی است. بینی جایی است که آلودگی‌ها، باکتری‌ها، و ویروس‌ها را گیر می‌اندازد و از انتقال آن‌ها به سایر نقاط دستگاه تنفسی‌مان پیشگیری می‌کند. اگر از خشکی بینی رنج می‌برید، این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلاتی دیگر باشد. این علائم، علی‌رغم این‌که دلالتی بر وجود مشکلات حاد و حیاتی نیستند، ولی می‌توانند بسیار ناخوشایند باشند و روز به روز وخیم‌تر شوند، زیرا وقتی بینی‌تان خشک باشد، به خوبی قادر نیست از عهده‌ی کارکرد تصفیه‌ی هوا بر بیاید. از این رو، آگاهی از علت‌ها و درمان‌های خانگی خشکی بینی بسیار ضروری به نظر می‌رسد. با سایت بازده همراه باشید.

خشکی بینی چیست؟
خشکی بینی می‌تواند نشانه‌ی رایجی از برخی شرایط محیطی نامناسب و همچنین عارضه‌ی جانبی مصرف برخی ‌داروها نظیر آنتی هیستامین‌ها و ضد احتقان‌ها باشد. شمار زیادی از آدم‌ها به دلیل مصرف بیش از اندازه‌ی برخی داروها نظیر اسپری‌های بینی و آنتی هیستامین‌ها دچار خشکی بینی می‌شوند. بینی انسان برای انجام عملکرد مناسب، نیازمند سطح خاصی از رطوبت است، و شرایط به شدت خشک یا داغ می‌تواند باعث ایجاد خشکی بینی شود. آب و هوای خشک و گرم، رطوبت پایین به همراه استفاده از دستگاه‌های تهویه‌ی هوا می‌توانند به خشکی بینی منجر شوند.

  • احسان کاظمی
  • ۰
  • ۰

داخل بینی بافتی ظریف وجود دارد که به راحتی می‌تواند در معرض آسیب‌های جسمی قرار گرفته و دچار سوزش شود. خونریزی و اثر زخم دردناک نیز از مسائل رایج در بسیاری از رگ‌های خونی و عصب‌ی موجود در این ناحیه می‌باشد، اما خوشبختانه اثر زخم‌ در بینی معمولا بی‌ضرر بوده و با کمی مراقبت بهبود می‌یابند. در نظر داشته باشید که دانستن علت اثر زخم در بینی، به بهبودیها آن کمک کرده و از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری خواهد کرد.

فرد می‌تواند برای برطرف‌سازی چسبنده‌های ناشی از مشکلات جزئی مانند آلرژی و سرما‌خوردگی به رعایت موارد زیر بپردازد:

مصرف اسانس اکالیپتوس و نخود‌فرنگی برای رفع احتقان بینی

استفاده از وسیله مخصوص برای پاک‌سازی بینی از مخاط و آلرژی‌ها

  • احسان کاظمی
  • ۰
  • ۰

بینی یکی از اعضای مهم بدن محسوب می شود که بیشتر مردم وقتی اسم آن را می شنوند فکرشان به سمت جراحی بینی می رود در حالیکه این عضو حساس بدن گاهی دچار مشکل می شود و باید علائمی که از خود نشان می دهد را جدی گرفت و اگر نشانه های مشکلات بینی شدید بود حتما به پزشک مراجعه کرد. چون بینی گاهی می تواند پیش بینی کننده طول عمرتان باشد و خطر مرگی که به شما نزدیک شده را هشدار دهد. خارش، خشکی یا خون دماغ از شایع ترین علامت هایی است که با بروز آنها باید حواس تان را جمع کنید و در پی علت یابی و رفع مشکل اصلی بربیایید. متخصصان می گویند هیچ عضوی از بدن بی دلیل کارکرد طبیعی و درست خود را از دست نمی دهد بنابراین به هر تغییری باید توجه کرد. 

  • احسان کاظمی
  • ۰
  • ۰

آبریزش بینی ،ناشی از خشکی بیش از حد تولید شده توسط بافت های بینی و دیواره های مجاور و رگهای خونی در بینی است این خشکی، ممکن است حدی بین مایع روشن و یا تکه ای ضخیم از مایع مخاطی بینی باشد. آبریزش بینی ممکن است از بینی، پایین و پشت گلو و یا هر دو باشد. اصطلاح "rinorrhea" و "rinitis"(ورم غشایی و مخاطی بینی ) اغلب برای اشاره به آبریزش بینی استفاده می شود. هرچند که درمورد شدت این عارضه صحبت می کند، rinorrhea اشاره به تخلیه سبک و نسبتا روشن بینی دارد . Rhinitis به التهاب بافت های بینی کمک می کند که به علل مختلفی ایجاد می شود که معمولا به خاطر آبریزش بینی است احتقان بینی ممکن است همراه با آبریزش بینی باشد و یا نباشد ؛ این مقدمه ای بود تا در ادامه این بخش از سلامت نمناک به بررسی کامل علل آب ریزش بینی و راههای درمان آن بپردازیم. 

 علت آبریزش بینی چیست
ترجیح دادیم روش های درمانی که ارائه می دهیم روش هایی باشد که برای تمام سنین یعنی کودکان و بزرگسالان مناسب باشد بنابراین به جز افرادی که شرایط خاصی دارند همه می توانند از این روش ها استفاده کنند و به راحتی آب ریزش بینی خود را متوقف سازند.

  • احسان کاظمی
  • ۰
  • ۰

جراحی بینی

عمل بینی دارای ویژگی‌های متعددی می‌باشد . بیشترین مزیت جراحی بینی در رفع نواقص و آسیب‌های اجتماعی است. البته این جراحی دارای معایبی نیز می‌باشد .به صورت کلی آنچه در رابطه با جراحی کردن بینی درگذشته اتفاق افتاده با آنچه امروزه اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت می‌باشد . عمل بینی یا همان جراحی بینی هزاران سال پیش در هند صورت می‌ گرفته است و مردمان آن زمان از پوست پیشانی خود برای ترمیم پوست بینی استفاده می‌کردند . البته این کار زمانی اتفاق می‌ افتاد که نوک بینی را جهت مجازات می‌بریدند و اطباء ناچار می‌شدند از این عمل برای ترمیم آن استفاده نمایند .اولین جراحی‌های بینی مربوط به قرن ۱۶ است که یک جراح ایتالیایی چنین عملی را به انجام رساند  .بعد از آن جراحان آلمانی اقدام به رینوپلاستی نمودند . فرد جوانی که اقدام به ترک اجتماع به دلیل بزرگ بودن بینی‌اش کرده بود را با جراحی و کوچک کردن بینی او به جامعه برگرداند .شایان ذکر است که تمامی اقدامات اولیه که با نام عمل کردن بینی در اوایل این عمل صورت می‌گرفته است ، بیشتر حکم جراحی ترمیمی بینی را داشته است و جراحی بینی به شکل امروزی مربوط به سال‌ های اخیر در جهان و مخصوصاً ایران می‌باشد .

  • احسان کاظمی
  • ۰
  • ۰

عمل بینی نوعی عمل جراحی زیبایی است که برای ترمیم و اصلاح عیوب ظاهری بینی و زیباسازی آن انجام می‌شود، به گونه‌ای که ضمن حفظ فیزیولوژی و عملکرد بینی، ظاهر و شکل آن نیز زیباتر و مناسب‌تر شود. خوب است قبل و بعد از عمل بینی برخی نکات مهم را باید بدانید و با عوارض عمل بینی استخوانی و گوشتی آشنا شوید.

جراحی زیبایی بینی
جراحی بینی یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین نوع از جراحی‌ پلاستیک و زیبایی میان زنان و مردان ایرانی محسوب می‌شود که اگر چه با هدف زیبایی و داشتن ظاهری متناسب میان مردم باب شده، اما در صورتی که این جراحی با همراهی و مشاوره یک متخصص پوست و جراح زیبایی با تجربه انجام شود.

اگر تصمیم دارید بینی خود را جراحی کنید و تغییری اساسی در ظاهر خود به وجود آورید، پیشنهاد می کنیم پیش از هر اقدامی توصیه های زیر را جدی بگیرید. در ادامه در‌مورد همه نکاتی که باید قبل و از بعد از جراحی بدانیم، صحبت می‌کنیم.

  • احسان کاظمی