چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

  • ۰
  • ۰

پیوند چشم

شما ممکن است کلمه “پیوند چشم” که توسط بیماران استفاده می شود را شنیده باشید اما جراحی پیوند چشم امکان پذیر نیست. کل چشم نمی تواند از یک نفر گرفته شود و به منظور بهبود بینایی به یک فرد دیگر پیوند داده شود. این کار با پیوند عضو و برخی از بافت ها انجام می شود، اما با دانش و تکنیک های پزشکی فعلی، نمی توان آن را با کل چشم انجام داد.در حال حاضر تنها روش پیوند چشم، پیوند قرنیه است که قرنیه بیمار با قرنیه اهدا شده توسط اهدا کننده مرحوم، جایگزین می شود.پیوند قرنیه می تواند تغییرات قابل توجهی در بینایی ایجاد کند. در واقع، برخی از افراد قبل از جراحی ممکن است رسما کور باشند و پس از پیوند قرنیه  بینایی ۲۰ از ۲۰ پیدا کنند.

بر خلاف پیوند عضو، افرادی که پیوند قرنیه را دریافت می کنند، به داروهای ضد پس زننده برای حفظ پیوند قرنیه خود نیاز ندارند.قرنیه یک بافت منحصر به فرد و شفاف در جلوی چشم است که در کمک به تمرکز روی تصاویر، نقش مهمی بازی می کند. نور باید برای پردازش احساس بینایی از طریق قرنیه به مغز منتقل شود، بنابراین قرنیه هنگامی که سالم است روشن است. قرنیه شامل شش لایه مجزا است. لایه ها، از خارج از چشم به داخل، عبارتند از: اپیتلیوم، لایه بومان، استوم، لایه دوکا، غشای دزمات، اندوتلیوم. این لایه ها با هم برای بهبود بینایی کار می کنند، اما اگر آنها تیره یا بدشکل شوند، بینایی به طور چشمگیری کاهش می یابد و در طول زمان می تواند عملا منجر به کوری شود.قرنیه دارای یک کیفیت بسیار منحصر به فرد است: برای خودش یک منبع فراهم کننده خون ندارد. بافت های بدن به طور معمول توسط خونی که از قلب پمپ می شود، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می کنند. اما نیازهای قرنیه با تماس با تنابه شیشه ای، مایع آبکی که چشم را پر می کند، برآورده می شود. این فقدان خون است که اجازه می دهد تا قرنیه به راحتی پیوند یابد، زیرا هیچ رگ خونی کوچکی وجود ندارد که نیاز باشد آن را قبل از پیوند قرنیه برداشت و پس از آن دوباره آن را در قرنیه جدید قرار داد.

اهدای قرنیه
خبر خوب این است که برای بسیاری از مردم پیوند قرنیه می تواند به معنای بهبود چشمگیر بینایی باشد. برخلاف اندام هایی که اکثر مردم هنگام مرگ نمی توانند اهدا کنند، بسیاری از افراد قادر به اهدای قرنیه خود برای پیوند هستند. بسیاری از بیماری هایی که باعث غیرممکن شدن اهدای اندام ها یا سایر بافت ها می شوند مانند سرطان، لزوما از اهدای قرنیه جلوگیری نمی کنند.

آینده پیوند کامل چشم
دانشمندان و محققان پزشکی انتظار ندارند که عمل جراحی پیوند چشم در آینده ای نزدیک ممکن شود. یک پیوند درست از چشم نیازمند قطع کردن و اتصال مجدد عصب بینایی است که فراتر از توانایی جراحان فعلی است.ممکن است دهه ها یا حتی قرن ها طول بکشد تا تکنولوژی، یک چنین جراحی ظریف و دقیقی را ممکن کند، تا آن زمان برای درمان مشکلات چشم، دیگر انواع درمان های بینایی استفاده می شود.

  • ۹۸/۰۸/۲۰
  • احسان کاظمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی