چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

  • ۰
  • ۰

 

به برگشتن لبه پلک تحتانی به سمت خارج ، که باعث می­شود چشم و مخاط آن در معرض هوا و در نتیجه خشکی قرار گیرند، اکتروپیون گفته می­شود. فرد در این حالت دچار آبریزش شده و در صورت پاک­کردن اشک، چشم خشک­تر می­شود. اگر این بیماری درمان نشود، باعث ضخیم شدن مخاط داخلی پلک­ها شده و ایجاد التهاب و در نهایت صدمه به چشم می­شود.

 علل اکتروپیون چیست؟

علت آن ضعف عضلاتی است که باعث نگهداشتن پلک بر روی چشم می­شود.این بیماری معمولا" در افراد بالای 60 سال دیده می­شود اما ممکن است به صورت مادرزادی، به دلیل محل زخم  باقی مانده از سایر اعمال جراحی، ثانویه به فلج عصب صورتی(Bell’s palsy) و یا به دنبال سوختگی­ها یا سایر بیماری­های پوستی دیده شود.

 علائم اکتروپیون چیست؟

سوزش، احساس سنگ­ریزه در چشم، حساسیت­پذیری، پلک متورم – ملتهب و قرمز، آب­ریزش

 اکتروپیون چگونه تشخیص داده می­شود؟

این بیماری دریک معاینه ساده چشم­پزشکی قابل­ تشخیص است.

 درمان اکتروپیون چیست؟

انتخاب بهترین درمان برای اکتروپیون بستگی به علت آن دارد. درمان موقت این حالت استفاده از قطره­های اشک مصنوعی یا پمادهای نرم­کننده است. با این وجود درمان قطعی به خصوص در نوعی از آن که با افزایش سن ایجاد می­شود، جراحی پلک و کوتاه کردن و سفت کردن آن است. این عمل معمولا" با برشی در قسمت خارجی چشم انجام می­شود. برای انجام این عمل جراحی فقط بخیه­های ریزی در قسمت خارجی چشم زده می­شود و معمولا" بعد از 7 تا 14 روز، این بخیه­ها برداشته می­شوند. برای درمان نوعی از اکتروپیون که به دلیل محل زخم  بجا مانده از سوختگی یا سایر اعمال جراحی ایجاد شده، معمولا" از گرافت پوستی استفاده می­شود. این گرافت از پلک بالا یا از پشت گوش خود بیمار تهیه می­شود. معمولا" محل برداشتن گرافت و محل جراحی بعد از 2 هفته به­خوبی ترمیم می­شوند.

 

  • ۹۸/۰۹/۱۵
  • احسان کاظمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی