چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

  • ۰
  • ۰

داخل بینی بافتی ظریف وجود دارد که به راحتی می‌تواند در معرض آسیب‌های جسمی قرار گرفته و دچار سوزش شود. خونریزی و اثر زخم دردناک نیز از مسائل رایج در بسیاری از رگ‌های خونی و عصب‌ی موجود در این ناحیه می‌باشد، اما خوشبختانه اثر زخم‌ در بینی معمولا بی‌ضرر بوده و با کمی مراقبت بهبود می‌یابند. در نظر داشته باشید که دانستن علت اثر زخم در بینی، به بهبودیها آن کمک کرده و از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری خواهد کرد.

فرد می‌تواند برای برطرف‌سازی چسبنده‌های ناشی از مشکلات جزئی مانند آلرژی و سرما‌خوردگی به رعایت موارد زیر بپردازد:

مصرف اسانس اکالیپتوس و نخود‌فرنگی برای رفع احتقان بینی

استفاده از وسیله مخصوص برای پاک‌سازی بینی از مخاط و آلرژی‌ها

قرار دادن یک حوله بر روی سر به منظور ایجاد بخار و تنفس بخار از طریق بینی

نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات غیرکافئین‌دار برای کمک به بدن زیرا آن به طور طبیعی باعث تخریب مخاط از بینی خواهد شد

استفاده از دستمال مرطوب گرم بر روی بینی (چندین بار در روز)

بررسی عوامل ایجاد اثر زخم در بینی
Scab (زخم‌ها) در بینی می‌تواند توسط عوامل مختلف ایجاد شود، اما اکثر این موارد بدون عوارض بوده و به سادگی درمان می‌شوند. در پایین علل رایج این مشکل را با هم بررسی خواهیم کرد:

آلرژی
آلرژی‌ها  در داخل بینی خارش ایجاد کرده و فرد را مجبور می‌کنند که به مالش یا خارش بینی خود بپردازد و این کار ممکن است سبب ایجاد آسیب به بافت‌ها شود. در نتیجه این امر ممکن است منجر به التهاب و خونریزی در ناحیه بینی شود. جالب است بدانید حتی بدون مالش یا خراش نیز، التهاب ناشی از آلرژی‌ها به اندازه کافی باعث تحریک پوست خواهد شد.

تحریک
بعضی از مواد شیمیایی باعث ایجاد تحریک و التهاب در ناحیه بینی می‌شوند. برخی از این عوامل تحریک‌کننده عبارتند از:

مواد شیمیایی صنعتی

آشنایی با انواع حساسیت در کودکان
مواد شیمیای برای تمیز کردن

دود سیگار

دمیدن بینی اغلب لازم و مفید بوده اما اگر بیش از حد انجام شود می‌تواند آسیب بیشتری ایجاد کند. دمیدن قوی بینی نه تنها باعث می‌شود که مخاط بیشتر به سینوس‌ها برسد، بلکه می‌تواند در داخل بینی نیز آسیب و تحریک به همراه داشته باشد.

اثر زخم‌ در بینی

تروما
همراهان آسان طب؛ آسیب به بینی در یک حادثه یا ورزش می‌تواند به داخل بافت آسیب رسانده و منجر به خونریزی و ایجاد زخم شود. به طور مشابه، تروما نیز ممکن است به داخل بینی آسیب برساند.

استفاده بیش از حد از اسپری بینی
برخی از اسپری‌های بینی‌ حاوی یک داروی شناخته شده به نام اکسیمتاازولین بوده که برای کاهش رگ‌های خونی در بینی طراحی شده‌اند. اگر چه این اسپری‌ها در ابتدا احساس بهتری در بینی شما ایجاد خواهد کرد، اما استفاده از این اسپری‌ها اغلب می‌تواند منجر به خشکی، تحریک و افزایش تراکم در بینی شود. همه این عوامل خطر ابتلا به اثر زخم در داخل بینی را افزایش خواهد داد.

زخم‌های سرد (ویروس هرپس سیمپلکس)
اگرچه زخم‌های سرد در اطراف دهان شایع هستند، اما در مکان‌های دیگر، از جمله در داخل بینی نیز دیده می‌شوند.

زخم‌های سرد ناشی از عفونت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) می‌باشد. درد این نوع از زخم‌ها اغلب با احساس سوزش آغاز شده و پس از آن درد ناگهانی رخ خواهد داد.

ایجاد جوش
داخل بینی فولیکول‌های مو وجود دارد که می‌توانند با انواع باکتری آلوده شوند. در نتیجه احتمال ایجاد جوش در این ناحیه وجود خواهد داشت. جوش‌ها می‌توانند باعث درد و تحریک شده و اگر آن‌ها به هر نحوی خراشیده شوند، ممکن است خونریزی ایجاد شده و باعث ایجاد زخم در ناحیه بینی شوند.

استفاده مواد مخدر
استفاده از مواد استنشاقی مانند متامفتامین، کوکائین و هروئین  نیز می‌توانند به داخل بینی آسیب بزنند. تحریک و زخم با مصرف این مواد نیز ایجاد خواهد شد. آن‌ها همچنین می‌توانند در داخل بینی پارگی و یا حفره ایجاد کنند که این امر منجر به عوارض جدی مانند necrosis (از بین رفتن بافت‌ها) و حفره‌های بینی خواهند شد.

سینوس پارانازال و سرطان حفره بینی
سرطان حفره بینی، یا سرطان پارانازال، می‌تواند علایم متعددی مانند احتقان و خونریزی بینی را به وجود آورده و منجر به تحریک و اثر زخم‌ در بینی شوند.

سایر علائم سرطان پارانازال عبارتند از:
تغییر در بویایی، بی حسی، احساس درد در صورت و تغییرات بینایی.

Scab و گرفتگی در بینی معمولا نشانه‌های سرطان نیست، اما برای برطرف‌سازی نگرانی افراد و اطمینان خاطر پزشک می‌تواند با انجام آزمایش و دلایل مستحکم این فرضیه را رد کند.

برای جلوگیری از این مشکل چه باید کرد؟
ما در این قسمت برخی از عواملی که می‌توان برای جلوگیری از این مشکل انجام داد را برایتان آورده‌ایم که به شرح زیر می‌باشد:

اثر زخم‌ در بینی

مصرف داروهای مختص آلرژی به توصیه پزشک

دمیدن بینی در صورت لزوم و به آرامی انجام شود

اجتناب از استنشاق مواد مخدر

نباید از اسپری‌های بینی حاوی اکسی متیازولین بیش از دو یا سه بار در روز استفاده کنید

استفاده از یک مرطوب‌کننده

استفاده از اسپری نمک برای نگه داشتن رطوبت بینی زیرا فرد باید به دنبال اسپری‌هایی باشد که فقط “کلرید سدیم” را به عنوان ماده فعال تشکیل دهند

اجتناب از ضربه در داخل بینی

سیگار کشیدن و اجتناب از مکان‌هایی که دیگران سیگار می‌کشند

اجتناب از بوی قوی مواد شیمیایی

استفاده از ماسک صورت در هنگام برخورد با مواد شیمیایی

مصرف دارو برای جلوگیری از زخم‌های سرد

چه موقع باید به دکتر مراجعه کنیم؟
 اگر چه اثر زخم‌ در بینی اغلب از شرایط جزئی و بی‌ضرر مانند آلرژی فصلی ناشی می‌شود، اما بهتر است یک متخصص بهداشت را در جریان بگذارید. معمولا یک دکتر عمومی، یک متخصص آلرژیست یا متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند داخل بینی را با استفاده از نور بررسی کرده و در صورت نیاز به توصیه‌های بیشتری برای فرد بپردازد.توجه داشته باشید که اگر هرپس یا یک عفونت باکتریایی مشکوک باشد، ممکن است آزمایش خون انجام بگیرد، اما در بسیاری از موارد، با توجه به آلرژی و نوع آسیب‌ها پزشک می‌تواند با نگاه کردن تشخیص درستی انجام دهد. با این حال، به طور معمول، اثر زخم در بینی به راحتی با دارو‌های خانگی و رعایت نکات گفته شده قابل درمان خواهد بود، اثر زخم‌ در بینی را باید جدی تلقی کرد، اگر اثر زخم‌ در بینی مورد پیگیری قرار نگیرد مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

  • ۹۸/۰۷/۲۵
  • احسان کاظمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی