چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

  • ۰
  • ۰

explain

اطلاعات لازم بیماران قبل از تصمیم به عمل جراحی گوش

 1.در صورتیکه پرده گوش پاره یا سوراخ باشد، احتمال بروز عفونت در آن زیاد است. به دنبال استحمام  ممکن است آب از سوراخ پرده گوش عبور کرده و سبب عفونت فعال گوش گردد. این عفونت با خروج مداوم ترشحات چرکی  که اغلب بد بو نیز هست، مشخص می گردد. عفونت های گوش بخصوص اگر طول کشیده یا مکرر باشند سبب کاهش پیشرونده شنوایی می شوند که گاهی غیرقابل درمان و بهبودی است. علاوه بر کاهش شنوایی، سرگیجه، وزوز گوش، فلج صورت، مننژیت و آبسه های مغزی از دیگر عوارض و خطرات عفونتهای گوش می باشد.

2. هدف اصلی از جراحی گوش از بین بردن عفونت و ترمیم سوراخ پرده گوش می باشد. با این کار گوش شما از آسیب بیشتر محافظت شده و جلوی ایجاد عوارض (فلج صورت، مننژیت و آبسه های مغزی) گرفته می شود و شنوایی باقی مانده معمولاً حفظ می شود.

3. هدف دوم بهبود شنوایی شما است. گاهی بهبود شنوایی به دنبال عمل ایجاد می شود. بعضی مواقع شنوایی به دنبال عمل تغییر نمی کند و در موارد معدودی شنوایی به دنبال عمل بدتر خواهد شد. این بیماران افرادی هستند که مدتها عفونت گوش داشته اند و استخوانچه های گوششان در اثر عفونت طول کشیده خوردگی پیدا کرده یا از بین رفته است.

4. گاهی می توان شنوایی گوش را در عمل نخست بهتر نمود و بعضی موارد عمل جراحی به منظور بهبود شنوایی در مرحله ی دیگری (که معمولاً چهار ماه بعد از عمل نخست صورت می گیرد) انجام می شود. معمولاً نیاز به عمل جراحی مجدد بعد از عمل اول مشخص می گردد. بنابراین به یاد داشته باشید که برای بهبود شنوایی ممکن است نیاز به عمل دیگری داشته باشید.

5.عمل جراحی جهت از بین بردن عفونت، پیوند پرده یا بهبود شنوایی همیشه موفق نیست. بر حسب شرایط ممکن است بهبودی کامل، نسبی یا موقت باشد. گاهی برای رسیدن به نتیجه مطلوب عمل جراحی مجدد ضرورت می یابد.

6.در موارد خاصی برای اطمینان از عدم عود بیماری، جراحی مجدد شش تا هجده ماه بعد ضرورت دارد. در صورت اظهار پزشک به ضرورت انجام این عمل و امتناع بیمار از عمل مجدد عواقب آن به عهده بیمار خواهد بود.

7.  در مواردی ممکن است جراح صلاح بداند که برای حفظ باقی مانده شنوایی یا جلوگیری از عود بیماری بخشی از مجرای استخوانی گوش را بردارد. در این صورت ممکن است گوش شما مراقبتهای خاص و دائمی نیاز داشته باشد. در این صورت در فواصل تعیین شده باید به جراح خود مراجعه کنید.

8. گاهی عامل بیماری سبب آسیب جدار استخوانی عصب صورت می شود. در این موارد خاص به رغم مهارت جراح و مراقبتهای لازم، ندرتاً امکان دارد که آسیب گذرا و گاهی دائم به عصب صورت وارد آید.

9. نتیجه عمل جراحی گوش به مراقبت صحیح و دقیق شما قبل و بعد از عمل بستگی دارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب حتماً به دستورات پزشک عمل کنید. عدم رعایت دستورات پزشک می تواند سبب از بین رفتن پیوند پرده و عود عفونت شود.

مراقبتها و آگاهی های لازم برای بیماران پس از عمل جراحی گوش

لطفاً نکات زیر را بدقت مطالعه نموده و با پیگیری دقیق آنها  نتیجه مطلوب تری از عمل جراحی خود بدست آورید. در صورت بروز هرگونه سوال یا مشکل با پزشک تماس بگیرید.

زیر سر بیمار باید بعد از عمل کمی بالاتر قرار گیرد و روی گوش جراحی نشده بخوابد.

در صورت بروز هر یک از حالات زیر پرستار بخش را مطلع سازید:

سرگیجه

تهوع یا استفراغ مکرر

هشت ساعت بعد از پایان عمل جراحی با اجازه پزشک یا پرستار بخش از مایعات صاف و خنک استفاده نمایید. در صورت بروز تهوع همچنان ناشتا بمانید. در صورت تحمل مایعات میتوانید روز بعد از رژیم غذایی معمولی استفاده نمایید.

درصورتی که عطسه دارید با دهان باز عطسه کنید تا فشار به بینی وارد نیاید. از فین کردن یا باد در گوش انداختن به شدت پرهیز کنید.

بعد از عمل جراحی تا مدتی ممکن است حالات زیر احساس شود که این حالات گذرا میباشد و به مرور برطرف میگردد:

احساس سنگینی, پری گوش یا بیحسی لاله گوش. دردهای تیر کشنده گوش یا اطراف آن.

احساس وجود آب یا مایع در گوش یا شنیدن صدای حرکت مایع یا نبض در گوش

خارج شدن ذراتی شبیه لخته از گوش

خروج ترشح خونی یا آبکی مختصر از گوش قابل انتظار است, در صورت داشتن ترشحات زرد رنگ یا بد بو پزشک را مطلع سازید. 

در زمان تعیین شده توسط پزشک جهت برداشتن پانسمان گوش مراجعه نمایید.

در زمانهای تعیین شده جهت معاینه مراجعه نمایید.

تا هنگام برداشتن پانسمان از شستشوی سر و مرطوب کردن پانسمان بپرهیزید. بعد از برداشتن پانسمان تا هنگامیکه پزشک به شما اجازه نداده است, از شنا کردن پرهیز کنید و هنگام استحمام از ورود آب به گوش پرهیز نمایید. برای جلوگیری از ورود آب به گوش از پنبه آغشته به وازلین طبی یا پمادی که توسط پزشک تجویز شده, هنگام استحمام استفاده نمایید.

فقط از داروهایی استفاده نمایید که برای شما تجویز شده است.

در هفته نخست بعد از عمل از فعالیتهای شدید ورزشی و یا انجام کارهای سنگین پرهیز کنید.

در صورت بروز هرگونه سوال یا مشکل با پزشک تماس بگیرید.

  • ۹۸/۰۴/۲۶
  • احسان کاظمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی