چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

  • ۰
  • ۰

علائم مختلفی وجود دارد که نشان دهنده نیاز فرد به مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی است.

علائمی هم‌چون گلو دردی که درمان نمی‌شود، شنیدن صدای زنگ در گوش یا وقفه‌ی تنفسی درخواب. ممکن است بیماری داشته باشید که باعث ایجاد مشکلی در ناحیه گوش، بینی و یا گلوی‌تان شود که مستقیما به این نواحی بدن مربوط نشود.مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است پاسخگوی چنین سوالاتی باشد، این‌که گرفتگی صدا و از دست دادن آن مستقیما بدلیل وضعیت گلو ایجاد شده یا مربوط به چیزی هم‌چون رفلاکس معده‌ است؟ مشکلات گوش‌تان ناشی از عفونت گوش است یا بیماری مانند سندروم مفصل فک؟

آیا سردردتان بخاطر تورم سینوس‌هاست یا یک بیماری عصبی جدی‌تر؟ متخصص گوش و حلق و بینی به شما کمک خواهد کرد تا دلیل اصلی مشکلی که خود را در گوش، حلق یا بینی نشان داده است را تشخیص دهید.

علائم رایج هشدار دهنده برای مراجعه متخصص گوش و حلق و بینی

انواع معمول نشانه‌ها و نشانه‌های ترکیبی که مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی را ضروری می‌کند به شرح زیر هستند:

درد سینوس‌ها: اگر درناحیه‌ی صورت، بالای دندان‌ها یا در گوش‌تان احساس درد دارید و یا علائم دیگری از جمله مشکلات ناشی از تخلیه سینوس‌ها شامل انسداد یا غیر طبیعی بودن مخاط و یا گرفتگی بینی دارید، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

حساسیت از جمله شایع‌ترین علل برای بروز این‌گونه علائم می باشد؛ گرچه دلایل جدی‌تری نیز ممکن است باعث بروز این گونه علائم شود.

گلو درد: گلو درد مزمنی که حتی پس از مراجعه به پزشک و مصرف آنتی‌بیوتیک درمان نشود باید مورد توجه قرار گیرد. این حالت ممکن است با دشواری در بلعیدن و گرفتگی صدا همراه باشد. این مشکل ممکن است از گلو یا نقاطی دیگر از بدن‌تان مثل سینوس‌ها یا قسمت فوقانی دستگاه گوارش شما باشد.

یبوست: این وضعیت ممکن است ناخوشایند و دردناک باشد چراکه احساس فشار در سر باعث سردرد و سرگیجه می شود. عفونت های ویروسی، آلرژی فصلی، و عفونت‌های حاد باکتریایی اغلب می‌توانند منجر به چنین علائمی شوند. اگر احتقان مداوم باشد، ممکن است به علت انحراف تیغه‌ی بینی باشد.

کاهش شنوایی: «کم‌شنوایی انتقالی» زمانی رخ می دهد که مشکلی در نواحی پرده گوش، کانال گوش یا سه استخوان متصل به پرده گوش وجود داشته باشد.

متخصص گوش و حلق و بینی معتقد است که موادی از جمله مخاط در مجرای گوش جمع می شود که باید تمیز شود.

غالبا موادی از جمله مخاط در مجرای گوش جمع می شود که باید تمیز شود. «کم‌شنوایی حسی عصبی» نوع دیگری از مشکلات شنوایی است که با استفاده از سمعک اصلاح می‌شود. در این نوع کم‌شنوایی، عصب‌های گوش بر اثر افزایش سن یا بودن در معرض صداهای بلند آسیب می‌بینند.

انسداد راه هوایی: فرد به دلایل بسیاری قادر به تنفس درست و راحت از طریق بینی نخواهد بود. این دلایل عبارتند از انحراف تیغه بینی، عفونت‌های ویروسی، و یا رشد پولیپ. مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی دلیل اصلی را مشخص خواهد کرد.

سردرد: سردرد مداوم از علائمی است که معمولا توسط بیماران اشتباه گرفته می‌شود. سردرد ممکن است در نتیجه‌ی یک مشکل سینوسی ایجاد شود، اما مواردی هم‌چون عفونت های حاد دستگاه تنفسی فوقانی، سینوزیت مزمن یا نا هنجاری های آناتومیک نیز می‌توانند باعث بروز سردرد شوند.

اغلب برای تشخیص عامل سردرد از سی تی اسکن استفاده می شود که عامل موثری در جهت تعیین درمان موثر آن می باشد.

آب‌ریزش بینی: اگر آب‌ریزش بینی مزمن باشد ممکن است مشکل از رفلاکس معده باشد.

  • ۹۸/۰۴/۲۶
  • احسان کاظمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی