چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

  • ۰
  • ۰

تومور گوش

عصب آکوستیک اغلب در مراحل اولیه تشخیص دشوار است چرا که نشانه ها و علائم ممکن است ظریف و به تدریج در طول زمان رشد کند. علائم عادی مانند کاهش شنوایی نیز با بسیاری از مشکلات دیگر گوش داخلی میباشد. علت نرومهای صوتی به نظر می رسد ژن ناقص در کروموزوم 22 است. به طور معمول، این ژن پروتئین سرکوب کننده تومور گوش داخلی را تولید می کند که به کنترل رشد سلول های شوان که عصب را پوشش میدهند کمک میکند.

علایم و نشانه های تومور اکوستیک یا تومور گوش داخلی

 علایم و نشانه های تومور اکوستیک بسیار ظریف هستند و ممکن است برای سال ها ظهور نشانه ها طول بکشد.و با رشد تومور علایم بیشتر و بزرگتری ظاهر میشوند که شامل:

 کاهش شنوایی، معمولا به تدریج – اگر چه در برخی موارد ناگهانی – و تنها در یک طرف یا بیشتر در یک طرف.

زنگ زدن (وزوز گوش) در گوش آسیب دیده.

عدم تعادل، از دست دادن تعادل.

سرگیجه

بی حسی صورت و بسیار نادر، ضعف و یا از دست دادن حرکت عضلانی

بعد از گفتن علایم متخصص گوش و حلق و بینی شما معمولا تست های زیر را انجام میدهد.

تست شنوایی سنجی

تست شنوایی سنجی توسط متخصص ادیولوژی انجام میشود و در یک اتاق کاملا اکوستیک و با دستگاه های کاملا پیشرفته شنوایی سنجی انجام میشودو متخصص شنوایی سنجی چندین صدای مختلف با شدت و فرکانس مختلف را به گوش شما میفرستد و از شما میخواهد هر کدام از صدا ها را شنیدید پاسه دهید و همچنین متخصص شنوایی سنجی ممکن است تعدادی از کلمات را برای تعیین میزان درک گفتار شما به شما اراعه کند.

تصویر برداری

 MRI دومین آزمونی است که متخصص گوش و حلق و بینی برای تشخیص تومور گوش داخلی از شما میخواهد انجام بدهید زیرا تست MRI حتی کوچکترین تومر ها به اندازه 1تا 2 میلیمتر قطر را تشخیص میدهدو تفاوت آن با CT SCAN در اندازه تشخیص تومور ها میباشد که CT SCAN توانایی تشخیص تومور های کوچک را ندارد.

چه زمانی نیاز است به پزشک متخصص گوش و حلق وبینی مراجعه کنید؟

 اگر دچار افت شنوایی در یک گوش، زنگ زدن در گوش یا مشکل با تعادل خود را ببینید، به پزشک خود مراجعه کنید. تشخیص زودهنگامبرای درمان تومور آکوستیک بسیار مهم میباشد تا از رشد تومور جلوگیری شود.هر چه بیشتردر مورد تومور آکوستیک بدانید، بهتر است آماده باشید که انتخاب های خوبی در مورد درمان داشته باشید. به علاوه با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص شنوایی خود صحبت کنید، ممکن است بخواهید با یک مشاور صحبت کنید. یا ممکن است مفید باشد که با افرادی که تومور آکوستیک داشته اند صحبت کنید و بیشتر در مورد تجربیات خود در طول و پس از درمان بیشتر بدانید.و دوستان و خانواده شما میتوانند در این راه به شما خیلی کمک کنند هیچ جای نگرانی نیست اگر شما علایم گفته شده را دارید حتما در اولین فرصت تست شنوایی سنجی انجام داده و مطمعمن باشید علم در این زمینه پیشرفت بسیاری داشته و میتوانید به راحتی مشکل خود را حل کنید.

درمان تومور آکوستیک

 درمان تومور آکوستیک ممکن است متفاوت باشد و بسته به اندازه و رشد تومور و همچنین نظر پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است :

پرتودرمانی یا جراحی و یا نظارت برای کنترل تومور اکوستیک مطرح شود.

نظارت بر کنترل تومور آکوستیک

 اگر شما تومور آکوستیک دارید که در حال رشد نیست و سرعت رشد آن خیلی کم است و سن شما بالاست بیشتر متخصص گوش و حلق و بینی این راه درمان را پیشنهاد میکند و به شما توصیه میکند هر 6 ماه الی 12 ماه برای تست و نظارت پیش متخصص شنوایی و یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید به این ترتیب شما علایم سرگیجه و یا وزوز در شما کنترل خواهد شد و یا وجود ندارد چون انداره تومور اکوستیک بسیار کوچک میباشد.

جراحی تومور اکوستیک

 برای حذف تومور ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. جراح شما ممکن است از یکی از چندین روش برای از بین بردن نوروم صوتی استفاده کند، بسته به اندازه تومور شما، وضعیت شنوایی و سایر عوامل. هدف جراحی حذف تومور است، حفظ عصب صورت برای جلوگیری از فلج صورت و نگه داشتن شنوایی در صورت امکان.جراحی برای تومور آکوستیک تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و شامل حذف تومور از طریق گوش داخلی یا از طریق یک پنجره در جمجمه شما می شود. ممکن است کل تومور در موارد خاص به طور کامل حذف نشود. به عنوان مثال، اگر تومور به قسمت های مهم مغز یا عصب صورت نزدیک باشد، گاهی اوقات، حذف جراحی تومور ممکن است نشانه ها را بدتر کند، در صورتی که شنوایی، تعادل یا اعصاب صورت در طول عمل جراحت پیدا شود.

عوارض جراحی تومور آکوستیک عبارتند از:

 نشت مایع مغزی نخاعی از طریق زخم

از دست دادن شنوایی

ضعف صورت

بی حسی صورت

زنگ در گوش

مشکلات تعادل

سردرد مداوم

عفونت مایع مغزی نخاعی (مننژیت)

سکته مغزی یا خونریزی مغزی

پرتو درمانی

 اگر شما فرد سالخورده ای هستید و اندازه تومور کوچک و شما نمیتوانید جراحی انجام دهید بهترین راهکار برای شما پرتو درمانی میباشد دو نوع پرتو درمانی در حال حاضر برای این بیماری وجود دارد.

1_ پرتو درمانی اشعه ماورا بنفش که برای جلوگیری از رشد تومور بدون آسیب رساندن به بافت های مغزی انجام می شود.

2_ پرتو درمانی پروتن که مستقیم به بافت آسبی دیده انجام می شود وبرای درمان تومور اکوستیک کاربرد بسیار بالایی دارد.

انتخاب روش های درمانی تومور گوش داخلی به چه عواملی بستگی دارد :

 اندازه تومور

 آیا تومور در حال رشد است ؟

سن بیمار

شدت بیماری و تاثیر ان بر زندگی

  • ۹۸/۰۴/۲۳
  • احسان کاظمی

نظرات (۱)

با سلام‌ وبسایت خیلی قشنگ و بروزی دارید لطفا از وبسایت من دیدن کنید
با تشکر فراوان از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی