چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)

آشنایی با بیماری ها ، مراقبت و درمان از چشم ،گوش ، حلق و بینی

  • ۰
  • ۰

آستیگمات چشم کودک، بیماری است که چشم کودکان را اذیت می کند و باید والدین نسبت به درمان سریع آن اقدام نمایند. آستیگمات چشم کودک اگر شدید شود باید با روش هایی همچون عینک یا جراحی آن را درمان کرد

آستیگمات چشم کودک

این بیماری که نام دیگر آن اختلال در قدرت انکساری چشم است، باعث می شود کودک وقتی به چیزی مانند خط های دوار نزدیک به هم نگاه می کند، چشمانش اذیت می شود و همین باعث آزار کودک است. این بیماری عارضه ای ندارد و با عینک حل می شود و نباید نگران آن باشید. اگر این بیماری قبل از سه سالگی رخ داد نباید زیاد نگران آن باشید و اگر خیلی شدت آن شدید بود، بعد از سه سالگی می توانید آن را درمان کنید. اگر آستیگمات چشم کودک بیش از شماره یک باشد باید حتما کودک از عینک استفاده کند در غیر این صورت باعث تنبلی چشم کودک می شود. در واقع عینکی که برای کودک تجویز می شود باعث می شود کودک دیدی واضح پیدا کند و همه چیز را واضح ببیند. پس در تمامی ساعاتی که کودک بیدار است باید از عینک استفاده کند.

علائم آستیگمات چشم کودک

این بیماری علائمی دارد که در صورتی که در کودکتان مشاهده نمودید، سریعتر او را درمان نمایید. کودکانی که این بیماری را دارند برای بهتر دیدن چشمان خود را تنگ می کنند . یکی دیگر از علائم این بیماری این است که چشمان کودک دارای آبریزش می شود. همچنین گاهی چشمان این گونه کودکان نسبت به نور و مخصوصا نور آفتاب حساسیت دارند. اما گاهی ممکن است کودکان مبتلا به آستیگمات هیچ یک از این علائم را نداشته باشند اما علائم دیگری را از خود بروز دهند. مثلا کودک اشیا را به چشمان خودش نزدیک تر کند تا آن را بهتر ببیند یا ممکن است شکاف پلکی خود را تنگ تر کند و یا سرش را به اجسام نزدیک کند. همه اینها علائمی هستند که بیماری آستیگمات را در کودک نشان می دهند و باید این علائم را جدی بگیرید و به چشم پزشک متخصص مراجعه نمایید تا کودکتان را هر چه زودتر درمان نمایید.

روش های درمان آستیگمات چشم کودک

بیماری آستیگمات در کودکان زیر سه سال همانگونه که گفته شد اگر درمان نشود، شانس درمان این بیماری در سنین بالاتر وجود دارد که معمولا با تجویز عینک این کار انجام می شود. اما زدن عینک ممکن است این بیماری را درمان نکند و سالیان پس از استفاده از عینک نیز شماره آستیگمات چشم کودک هیچ تغییری نکند. حتی ممکن است شدت آستیگمات نیز بیشتر شود و نمره چشم نیز بیشتر شده و در برخی موارد کمتر شود. اما مصرف ویتامین A در درمان این بیماری بسیار موثر است. ویتامین A در موادی مانند اسفناج، هویج و کدو وجود دارد. همچنین برخی از ورزش های چشم نیز برای درمان این بیماری بسیار موثر هستند. برای اینکار کودک باید انگشت شصت خود را به فاصله ده سانتی متر دورتر از بینی خود قرار دهد و انگشت را تا جایی که می تواند و می بیند بالا ببرد. سپس دو ثانیه مکث کرده و سپس انگشت را به سر جای اولش برگرداند و این تمرین را به مدت دو دقیقه و در هفته دو الی چهار بار باید انجام داد. روش های دیگری مانند لنز و عمل جراحی برای کودکان قابل استفاده نیست. زیرا چشم کودک تا 18 سالگی شکل نمی گیرد بنابراین اگر چشم آستیگمات کودک تا بزرگسالی بهبود نیافت، بهترین راه جراحی چشم است که در 98 درصد بیماران به بهبودی کامل می انجامد.

علل بروز آستیگمات چشم در کودکان

شاید برای برخی نیز این سوال پیش بیاید که در کودکان علت بوجود آمدن این عارضه چیست. در پاسخ باید گفت که کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند، به دلیل وراثت و ژنتیک به این بیماری دچار شده اند. قرنیه چشم این کودکان حالت ناصافی دارد در صورتیکه در کودکان سالم اگر به قرنیه چشم آنها نگاه کنید، حالت کاملا صافی دارد.

  • ۹۸/۰۴/۱۳
  • احسان کاظمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی